الأربعاء، 20 يونيو، 2012

انا هي انا



ماذا يتوقعون؟ هل يتوقعون ان ارسم البسمة على شفاهم و بعيني الدموع؟ هل يظنون ان اكون كما يريدون؟ فقط ليبقوا سعداء؟
يحاولون دوما ان يُملوا علي ما افعل
قولي هذا ولا تقولي ذاك
افعلي هذا ولا تقومي بهذا العمل لانه خطأ
دائما ارفض و دائما يتذمرون
الرد دائما موجود
انها دنيا قاسية وانت لا تحسنين التصرف
انت دائما ما تخطئين
و ما يعيب ذلك ان انا اخطأت ؟ جميعنا مخطئون
بل إنا خلقنا لنخطئ و نتوب 

لن يمكنني ان اظل ذلك الشخص المثالي الذي ترسمونه بافكاركم و وصاياكم ... انا لست مثالية ... انا انسان ... اخطئ و اصيب ... اتقدم و اتراجع ... انجح او افشل ... انا هي انا
و تلك حياتي التي يجب ان احياها
لا يمكنكم جميعا ان تحيوها من خلالي ...فانا لست بخالدة لاترك لكم تلك الايام و استبدلها باخرى.. حياتي تفنى و انتم تسرقون ايامي بانانيتكم و طمعكم ... تهددوني دوما بالرحيل
اذن ارحلوا
ارحلوا جميعا ولكن اتركوا لي انا
فهي كل ما احتاجه في وحدتي
و لئن فقدتكم جميعا و بقيت هي استقام كل شئ بداخلي و لئن بقيتم جميعا و ضاعت هي ... فقدت كل شئ 

هناك 18 تعليقًا:

  1. التوق الى التحرر حتى لو كان الطريق اليه بفقدهم جميعهم..ربما هذا عادل بما يكفي،الحرية مقابل روح المستبد!!..
    ارحلوا جميعا ولكن اتركوا لي انا
    فهي كل ما احتاجه في وحدتي
    ..جميلة و رائعة كلماتك و فتية روح التمرد فيها المبنية على الثقة لا التهور..

    ردحذف
    الردود
    1. اشكرك استاذ احمد على ردك الجميل
      وهو مش روح المستبد اد ما هي رغبة في الحفاظ على ما تبقى من انا
      لانها مظلومة جدا معايا
      بشكرك مرة تانية :)

      حذف
  2. البوست رائع بس بجد نصيحه وخديها من منه زيك بردو^_^

    أوعى تخلي حد يملي عليكي ما تفعليه عشان عمر ما حد

    هيجي يطبطب عليكى يوم ما تقعى بسبب حد فيهم أعنلى اللى

    يريحك وأضربي بكلامهم عرض الحائط تحياتي يا قمر وانا هاجى تاني اصلا بقى

    ردحذف
    الردود
    1. بالظبط بالظبط بالظبط هو اللي انتي بتقوليه ده اللي انا حاسة بيه وقت المي عمر ما حد حيحبني اد ما بحب نفسي ولا حد حيفكر فيا ولا يحس بيا ادي
      انتي نورتي المدونة ويا ريت اشوفك على طول ان شاء الله :)

      حذف
  3. فاقد الشئ لا يعطيه فاذا لم نحب انفسنا بقدر ما لن نستطيع ان نحب غيرنا بالتالي لازم ندي نفسنا حقها ولازم نخوض تجاربنا بانفسنا ولازم نغلط عشان نتعلم وعلي راي المقولة اللي بتقول لا يحك جلدك سوي ظفرك
    تحياتي وتقبلي مروري

    ردحذف
    الردود
    1. اشكرك على المرور و ردك شرفني كالعادة :)

      حذف
  4. لن يمكنني ان اظل ذلك الشخص المثالي الذي ترسمونه بافكاركم و وصاياكم ... انا لست مثالية ... انا انسان ... اخطئ و اصيب ... اتقدم و اتراجع ... انجح او افشل ... انا هي انا
    و تلك حياتي التي يجب ان احياها

    لديك كل الحق .. تحياتي

    ردحذف
    الردود
    1. اشكرك جدا يا هبة :)
      شرفتيني بمرورك و ردك :)

      حذف
  5. اكمل مافينا انسانيتنا ربنا عز وجل خلق الملائكه تعبدة وتطيعه واحنا ميزنا بقدرتنا على التوبه والرجوع الدائم نستمتع بالاخطاء كما نستمتع بالتوبه نتعلم حتى دخول قبورنا ياريت كل حد يبقى نفسه زى ماهى والكل هيقبله زى ماهو جميل ثردك ومضمونك جدا تحياتى

    ردحذف
    الردود
    1. اشكرك احنا فعلا مش محتاجين اكتر من اننا نحب نفسنا و نتركها على سجيتها و اللي فعلا بيحبونا حيتقبلوا ده
      اشكرك على المرور والرد :)

      حذف
  6. لمستني كلماتك عشان كنت عيشاها وحساها في وقت من الأوقات
    أهم حاجه تكوني متصالحه مع نفسك وبتحبيها ومبسوطه بيها
    حتى لو نفسك دي مش عاجبه ناس حواليكي
    بس صدقيني اللي بيدور على راحة اللي حواليه عمره ما بيرتاح
    دام احساسك :)

    ردحذف
    الردود
    1. اشكرك على مرورك وعلى كلامك الجميل و يا رب اعرف فعلا اصالحها لاني زعلتها اوي

      حذف
  7. سطور رائعة

    تسلم ايدك

    مع خالص تحياتى

    ردحذف
    الردود
    1. اشكر مرورك و ردك الجميل :)

      حذف
  8. ماذا يستفيد الانسان اذا ربح كل الناس وخسر نفسه ؟
    ولكن
    لا مانع ان استمع الى اراء وافكار من حولى ولكن بشرط الا اعمل الا بما يرضى قلبى وعقلى وربى

    تحياتى

    ردحذف
    الردود
    1. تحياتي ليك و رد حضرتك ووجودك شرفني :)

      حذف
    2. بلاش حضرتك وسيادتك والكلام الكبير بتاعنا فى مصر ده يا منه
      احنا كلنا هنا اخوات واصدقاء
      نتمنى ان نستزيد من فكرك وثقافتك
      وفى انتظار جديدك

      رجاء ترفعى كلمات التأكيد عند التعليق على مدونتك لسهولة التعليق

      حذف
    3. معلش بس والله في ناس بتزعل لو رفعت الالقاب
      انا لغيت كلمات التاكيد مش عاوزة اتعبكم انا بس مش كنت واخدة بالي انها موجودة :)

      حذف