الجمعة، 15 فبراير، 2013

بلطجية وليا الشرف




خالد سعيد
سيد بلال
عماد عفت
جيكا
محمد الجندي
عفوا 
انتم بلطجية
الحكومة بتقول كده
والناس بتقول ايه وداكم هناك
سالي زهران
مصطفى الصاوي
علاء عبد الهادي
انس 
كريم خزام
انتم كمان بلطجية
و برضه الناس مش عارفة ايه وداكم هناك
انتم مش شهدا ولا موتكم كان غدر 
لا انتم بلطجية اللي اجركم الحلم و دفعلكم الاجر جنة وعنيكم زغللها بريق الامل ومشيتم و سيبتونا
انطفى الامل في عنيكم اللي انطفت
بدل ما تسلمولنا راية امل واخلاص و حب و رسالة عاوزين نكملها 
سلمتولنا ياس مرارة و خوف 
وخدتوا معاكم النور لما ضلمت  مصابيح المستقبل في عنيكم
انتم بلطجية الحب 
و انا دلوقتي حرمية و بتاجر بدمكم على فكرة
انا عندي مصلحة شخصية وعاوزة احققها 
نفسي في بلد نضيفة  واهلها بني آدمين بجد و دي مطالب فئوية بالمناسبة
نفسي اللي حرمنا منكم تتقطع ايديه ورجليه ويتعلق على مشنقة زي ما ربنا قال بس ده عنترية فاضية و مبالغة على الفاضي
نفسي الناس تعرف الكداب بجدو يعرفوه مقامه بدل ما يصدقوه علشان  بس مكسلين يفكروا بس برضه دي احلام طفولية
نفسي انام من غير ما اخاف نفسي اصغر من في البلد دي يعيش زي اكبر من فيها
نفسي الغلابة يتعالجوا صح و يتعلموا صح و ياكلوا نضيف من غير ما حد يذلهم باللقمة اللي هي بفلوسهم اصلا 
نفسي  يعيشوا يحسوا انهم يستاهلوا يتعاملوا كبني آدمين مش يفتكروا ان دهعطف الكبار عليهم ويحمدوهم على العيش اللي مش عايشينها اصلا
بس باين ده كله نصب و برضه  فئوية وبلطجة
زي ما انتم  طالبتم بكل ده و بقيتوا في الاخر بلطجية او ارقام في دفتر الثورة اللي مكملتش كلامي كمان ده كله ما هو الا كلام بيتكتب بالقلم الرصاص على هامش كتاب نفس الثورة ولازم ابوس ايدي وش و ضهر واحمد ربنا اوي انهم سامحينلي اقوله قبل ما يتشطب عليه وعليا من كل السجلات و كاننا مكناش ولا حنكون الا في حلم مات اصلا قبل ما نلحق حتى نحلمه
بس برضه مهما كنتم اتمنى ابقى منكم
حتى بلطجية 
و ليا الشرف

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق